söndag 25 april 2010

Samtal lördag kväll

Är man född -90 så fyller man 20 år 2010. Hela livet står framför en. Så var det ju det här med utbildning, jobb, framtid och så vidare. "... för man vill ju inte jobba på samma ställe hela tiden, eller hur?" Ja, vad svarar jag då? "... Det känns lättare att plugga till lärare eller läkare och sånt som folk känner till, för om man läser en annan konstig utbildning som verkar intressant så vet kanske inte folk vad det är för utbildning och vad man blir efter den eller vad man kan jobba med." Ja, vad svarar man här då? "Det känns som att det lättaste vore att någon visade mig vad som ska göras och hur man utför ett arbete, och att jag skulle kunna lära mig vad som helst då, och att jag inte behöver läsa 5 år på universitet för det... men jag vet inte..." Ja, vilken fantastisk inställning - heja unga människor! "Jag var och träffade en sån där SYO-vägledare men han printade bara ut saker från studera.nu som jag redan hade läst, jag tänkte att han skulle kunna ta fram den optimala utbildningen för mig."

Ja, många intressanta reflektioner under gårdagen med en ung kvinna på väg ut i livet och arbetslivet. Det är inte lätt. Men L verkade vid ganska gott mod och hade sökt typ 15 olika utbildningar och hoppades glatt att komma in på någon av dem och var ju självklart flexibel när det gäller studieort.

/K.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade