torsdag 19 november 2009

Hur är en entreprenör?

Det finns egenskaper som ofta förknippas med att vara entreprenör. Jag tänker på kreativitet, nytänkande, stor drivkraft, mycket snack, mycket verkstad m.m. När man i media, böcker m.m. lyfter entreprenörer som har lyckats framhäver man ofta deras exceptionella drivkraft. Förmågan att se över alla hinder - och tjäna pengar på det.

Men alla är ju inte lika.

När jag tittar runt omkring mig i samhället så ser jag också de entreprenörer som inte syns och hörs. De som inte hamnar i glossiga tidsskrifter. I ett samhälle där samhällsengagemanget bland unga människor ökar är även detta en naturlig drivkraft. Ibland så stark att man glömmer bort det där med att tjäna pengar.

Att det är så, nämligen att vi människor är olika och därmed bör bemötas så, anser jag vara oerhört viktigt när man möter en ny entreprenör. För vare sig om drivkraften är ekonomisk eller ideologisk så lämnar man ut lite av sig själv då man lämnar ut sina tankar och idéer. Plötsligt har alla rätt att säga sin mening om de drömmar som jag när.

Positiv coaching är inte alltid lätt - vare sig man arbetar med det professionellt eller är en god vän. Det gäller att tänka efter.

//F

1 kommentar:

  1. Tyvärr har ordet entreprenör en dålig klang på mig. Jag ryser och mår lite smådåligt. Blir nästan lite irriterad, för det används i alla sammanhang. Grundtolkningen är nästan försvunnen tycker jag, så det var roligt att äntligen få läsa lite om entreprenörer på ett annat sätt.

    SvaraRadera

Bloggintresserade