lördag 21 november 2009

Omkullsprungen

Efter att under två tillfällen under helgen ha blivit omkullsprungen av ny allmänbildning härleder jag denna pinsamhet till en annan generation. Genrationen brorsbarn och klicken människor som läser Hänt Extra. (Förhoppningvis är det inte samma årgång...)

På vägen ut ur C:s rum, 11 år, lägger jag märke till en Okejplansch (fast det var nog inte Okej, jag minns inte...men med en gång nostalgi i alla fall.) Take That, Kevin i Backstreet Boys osv osv.

Men min dummer...så frågar jag.
- Vem är det där?
C tittar på mig med förvånad blick.
-Det där, det är ju Taylor Swift...(nånting...)
- Jaha, säger jag tveksamt. Och vad gör hon?
- Men det är ju hon som är med i Twilight -tvåan går på bio nu.
- Jaha, säger jag igen.

Om jag en gång ansågs vara en utav C:s många förebilder var jag nog just nu bara en ohipp mamma. En väldigt ohipp mamma till och med.

Nästa slag i ansiktet får jag hemma hos min syster, jag klämmer två Hänt Extra eller om det var NU!, och kan inte begripa vilka dessa "Familjen Kardashian", eller "systrarna Kardashian" är. Uppslag efter uppslag. Helt ärligt inför mitt okunskap kring denna familj frågar jag min syster vad som har hänt med Pitt, Brangelina, Kungafamiljen och Di Caprio. Hon svarar att det nu är familjen Kardashian som gäller.

Ohipp eller inte. Men när det kryper inpå in inser man att man blir äldre, byter intressen och vanemönster.

Dock kan jag inte bara Liberos blöjsortiment, värma perfekt temperatur på vällingen och hitta Barbapapa på Youtube. Jag kan mycket annat med. Men jag inser att jag behöver spendera mer tid med H:s brorsbarn. Glappet till den yngre tonåringen känns idag stort. Mycket större än jag någonsin hade kunnat ana.

Vi ses snart igen.
//MJe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade